Med oblaki se čas ustavi

Med oblaki se čas ustavi
Regija danes
Tipografija

Novembra bo minilo 50 let od ustanovnega odbora Šaleškega aerokluba, ki se je takrat imenoval še Aeroklub Velenje. Vanj so bili vključeni vsi tisti, ki so pomagali pri nadaljnjem razvoju te dejavnosti. Ljubezen do letenja in svobode, ki jo človeku dajejo krila, je botrovala temu, da so člani vztrajali in verjeli. Ob podpori takratnega gospodarstva so zanesenjaki postopno, korak za korakom, gradili letališče. Danes je v Lajšah pri Šoštanju moderno letališče z vso letališko infrastrukturo, lastno floto, letalsko šolo in izkušenimi inštruktorji.

Danes dopoldan, ob 10. uri, bo na letališču Lajše uradna slovesnost ob letošnjem jubileju Šaleškega aerokluba. V okviru dogodka bo tudi predstavitev knjige dr. Mirana Aplinca Letalstvo v Šaleški dolini po drugi svetovni vojni.

 

V Šaleški dolini je bila letalska dejavnost dobro razvita že pred drugo svetovno vojno. Leta 1971 je bil ustanovljen Aeroklub Velenje z letališčem v Lajšah pri Šoštanju, iz katerega se je razvilo moderno letališče z vso letališko infrastrukturo, letalskim parkom in aktivnim članstvom. Ob 50-letnici kluba je v Muzeju usnjarstva na Slovenskem v Šoštanju nastala razstava 50 let Šaleškega aerokluba.

Več kot polstoletno delovanje

Šaleški aeroklub letos obeležuje 50 let aktivnega organiziranega delovanja, a so bili posamezniki na področju letalstva v Šaleški dolini dejavni tudi že prej. Kmalu po drugi svetovni vojni so se posamezni letalci vključili v druge aeroklube, a so se poleg letenja ukvarjali tudi s padalstvom.

V 50. letih je bil v Velenju zabeležen prvi poskus ustanovitve aerokluba, a zaradi različnih razlogov ni zaživel. V 60. in 70. letih se je članstvo klubov po Sloveniji spoprijemalo s številnimi, predvsem finančnimi težavami. Aeroklubi so rešitve za težave iskali v novih dejavnostih, v povezovanju z gospodarstvom in v sodelovanju z vojsko. Pomembna so bila tudi donatorska sredstva.

Leta 1971 je skupina zanesenjakov, ki jim je poveljeval Peter Robida, ob ugodnih gospodarskih pogojih, ki so takrat vladali v dolini, ustanovila Aeroklub Velenje z letališčem v Lajšah pri Šoštanju.

Ime kluba, ki ima ves čas sedež v Lajšah, se je v teh letih spreminjalo. Prvo poimenovanje je aeroklub dobil ob ustanovitvi leta 1971, in sicer Aeroklub Velenje. Že kmalu po ustanovitvi, leta 1972, so ga zaradi izdatne gospodarske podpore Gorenja preimenovali v Aeroklub Gorenje Velenje. V spremenjenih pogojih delovanja je leta 2012 dobil novo ime, Šaleški aeroklub (ŠAK).

Dobra šola in uspešni tekmovalci

V Šaleškem aeroklubu delujejo jadralna, motorna in modelarska sekcija, ukvarjajo se tudi s šolanjem pilotov. Zadnja leta razvijajo in negujejo predvsem jadralno šolo letenja. Člani kluba sodelujejo tudi na domačih tekmovanjih in mitingih v tujini, kjer zasedajo vidnejše uvrstitve.

Kot še pravi Zvonimir Mavri, se posamezni mladi še zanimajo za letalstvo, a je tega v primerjavi s preteklostjo precej manj. Podobno je z modelarstvom. »Otroke bolj privlačijo telefoni kot letalski modeli,« nekoliko razočarano ugotavlja Mavri. A so tisti, ki se za letenje odločijo, toliko bolj motivirani.

»Pred dvema letoma smo pripravili šolo, ki se je je udeležilo osem slušateljev. Večina je že prišla do licence za letenje, nekaj jih na ta zaključek še čaka. Bomo pa konec leta pripravili nov krog teoretičnega pouka. Tega izvajamo v zimskem času, spomladi nato tečajniki izkušnje in znanje pridobivajo v zraku,« sogovornik na kratko povzame področje šolanja.

Med člani je še vedno veliko več moških kot žensk. To ne pomeni, da ženske niso dobre pilotke. »Bolj je to povezano s pomanjkanjem časa in z družino,« ugotavlja. A so v Šaleškem klubu ponosni, da imajo v svojih vrstah trenutno eno aktivno članico.

Šaleški aeroklub je eden redkih klubov v Sloveniji, ki je lastnik celotnega letališča, objektov in letal. Letališče ima urejene klubske prostore, hangar in spremljevalne objekte, samostojno črpalko za gorivo za oskrbo, asfaltirano vzletno-pristajalno stezo, dolgo 700 metrov, s podaljškom travnatega dela v dolžini 150 metrov. Na letališču sta urejena letalski servis za generalno letalstvo in manjši gostinski objekt. V klubu je trenutno v jadralni in motorni sekciji približno 55 članov.

V hangarju Šaleškega aerokluba je tudi motorno letalo iz leta 1986. A kot pravi aktualni predsednik kluba Zvonimir Mavri: »Nobeno letalo ni staro. Letala so redno servisirana, posamezne dele menjamo glede na število ur ›naleta‹, drugi po preteku določene časovne dobe. Če se za letalo redno in pošteno skrbi, letalo ne more biti staro.«


Letališče v Lajšah je eno od štirih športnih letališč pri nas, ki ima asfaltirano vzletno-pristajalno stezo. Med piloti velja zaradi konfiguracije in smeri vetra za bolj zahtevno. A kot pravi Mavri, to govorijo predvsem tisti z manj izkušnjami. »Menim, da je naše letališče izjemno lepo, dobro in sodobno opremljeno, a od pilota zahteva tudi natančnost.«

 

V Muzeju usnjarstva na Slovenskem v Šoštanju je na ogled pregledna razstava ob 50-letnici Šaleškega aerokluba, ki postreže z nadvse zanimivo in za Šaleško dolino pomembno zgodbo. Avtorja razstave sta kustosa Muzeja usnjarstva na Slovenskem Jernej Hozjan in dr. Miran Aplinc, tudi avtor knjige Letalstvo v Šaleški dolini po drugi svetovni vojni.

 

 Foto: SHERPA

 

Preberite več v Novem tedniku

Z VAMI V ŽIVO

Radio Celje

voditelj

Trenutno poslušate:

Prometni telefon Radio Celje 080 13 02

Mali o

Če karkoli oddajate ali potrebujete kliknite na ustrezno spodnjo povezavo:

ODDAM
POTREBUJEM
(objava je vsako sredo)

OBRAZCI

Sledite nam