Vrtci bodo ponovno polni tudi v Savinjski regiji

Vrtci bodo ponovno polni tudi v Savinjski regiji
Regija danes
Tipografija

V devetih od dvanajstih regij se bodo prihodnji teden odprla vrata vrtcev. Zagotovo so si najbolj oddahnili mladi starši, ki so v zadnjih mesecih le s težavo krmilili med vsemi službenimi obveznostmi in varstvom malčkov. »Varstvo triletnika, služba, gospodinjska opravila … Dan bi moral imeti še nekaj ur več, da bi vsaj približno zmogla postoriti vse,« nam je potožila mlada mamica samohranilka iz Celja, ki se je v začetku letošnjega leta odločila, torej še pred uradnim odprtjem, da bo njen sin začel ponovno obiskovati vrtec. Kot kažejo podatki, je bilo takšnih primerov vedno več. V nujnem varstvu je bilo že 28 odstotkov vrtčevskih otrok.

»Delati od doma in obenem paziti predšolskega otroka brez pomoči starih staršev je zelo težko, skoraj nemogoče. Nekaj let stari otroci še niso dovolj veliki, da bi se lahko dlje časa sami zamotili z igro, da ne govorimo o vseh ostalih stvareh,« opozarja mamica, ki je preverjala službena elektronska sporočila, odgovarjala na klice nadrejenih in se s strankami dogovarjala za sestanke, medtem ko je z drugim očesom bdela nad svojim triletnim sinom, ki je ravno v trenutku, ko je imela neodložljive službene obveznosti, postal lačen, se spotaknil ali moral lulati. Hitro je spoznala, da tako ne bo šlo naprej, trpela sta tako njena služba kot njen sin.

SOS, babi!

Za pomoč je prosila babico, ki je varstvo vnuka z veseljem sprejela. A izkazalo se je, da družba vnukov še zdaleč ni tako preprosta, kot se morda zdi na prvi pogled, še posebej za tiste stare starše, ki niso več najmlajši. »Sem veliko mlajša kot mama in vem, da oditi v trgovino in skuhati kosilo ter se ob tem še posvečati otroku ni najbolj enostavno. Če k temu dodam še potrpežljivost, ki je ima človek z vsakim letom manj, ni treba posebej poudarjati, da je bila babica, kljub temu da v družbi vnuka najbolj uživa, po končanem varstvu zelo utrujena, če ne izčrpana. Osemurno varstvo, ob katerem mora človek postoriti še vsa opravila, je namreč povsem nekaj drugega kot vnuka paziti dve, tri ure na dan.«

Družina iz Celja se je po novem letu odločila, da bo za vse najbolje, če najmlajši član družine začne ponovno obiskati vrtec. K temu je namreč močno pripomoglo tudi to, da je triletnik vedno bolj pogrešal vrstnike in je večkrat namignil, da pogreša vrtec in tamkajšnje dejavnosti. »Če bi upoštevali zgolj težave z zagotavljanjem varstva, bi verjetno še ostal doma. Z babico bi še stisnili zobe, sama bi delala pozno v noč, babica bi vzela kakšno tableto več proti bolečinam v sklepih.«

Razumejo stisko staršev

Takšnih stisk staršev so se dobro zavedali v vrtcih, ki so kljub nedavnim priporočilom ministrstva, da so do nujnega varstva v vrtcu upravičeni le tisti starši, ki so zaposleni na delovnih mestih, ki so nujno potrebna za delovanje države, v dogovoru z občinami sprejemali tudi otroke vseh drugih zaposlenih staršev, tudi takšnih, ki delajo od doma. »Vsi, ki imamo predšolske otroke ali delamo z njimi, vemo, da otroci potrebujejo veliko podpore v smislu zagotavljanja osnovnih življenjskih pogojev ter tudi aktivnega ukvarjanja z njimi, da jim omogočamo razvoj in napredek. To po mojem mnenju ni združljivo s tem, da starši opravljajo službo in hkrati skrbijo za predšolskega otroka. Kot primer bi med mnogimi navedla učiteljice, ki učijo na daljavo – svojega dela ne morejo prekinjati zaradi skrbi za svojega otroka,« je izpostavila ravnateljica žalskih vrtcev Natalija Starič Žikić.

 

Socialna izolacija otrok je trajala že predolgo

Da so najmlajši že predolgo zgolj v družinskem okolju, zaradi česar doživljajo vedno večji socialni primanjkljaj, opozarja dr. Ljubica Marjanovič Umek, zaslužna profesorica za razvojno psihologijo na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. Vrtec je po njenih besedah ključni prostor za vzgojo, učenje in socializacijo otrok do približno šestega leta, zato sogovornica upa, da bodo te ustanove kmalu odprle vrata za vse predšolske otroke.

Dr. Ljubica Marjanovič Umek je poudarila, da vrtec ni namenjen varstvu, ampak vzgoji. Zaposleni v vrtcu izvajajo predšolski kurikulum, ki vključuje različne dejavnosti na različnih področjih otrokovega razvoja in učenja. »Vsega tega zdaj otroci niso deležni. Poleg tega je treba še posebej opozoriti na otroke, ki prihajajo iz socialno, ekonomsko, kulturno neugodnih okolij, in na otroke s posebnimi potrebami. Pri omenjenih je vrtec izrazito varovalen dejavnik za njihov razvoj in učenje.«

Strokovni delavci v vrtcih pri otrocih spodbujajo najrazličnejša področja, od glasbe, govora do branja, ustvarjanja, gibanja. Varstvo doma seveda ni tako strukturirano, a vendar vse najverjetneje tudi ni slabo.

Seveda pri varstvu doma vse ni slabo, a vrtec je strokovna ustanova. Ima dokazano pozitivne učinke na razvoj in učenje otrok. Otroci od prvega do šestega leta so v obdobju najhitrejšega razvoja in spreminjanja. Treba je imeti veliko idej in predvsem veliko znanja, kako ta področja razvoja pri njih spodbujati. Praviloma je otrok v svoji družini vključen v varno okolje, v pozitiven čustveni odnos in v različne načine spodbujanja. Slednji so seveda odvisni od izvirnosti in idej, ki jih imajo starši. Vendar to ni enakovredno, kot če so otroci vključeni v strokovno ustanovo, kot je vrtec. Vzgoja v vrtcu se dogaja v skupini, ves čas je v ospredju socializacija otrok. Določene dejavnosti se tam izvajajo načrtno, strukturirano in premišljeno, z namenom, da zaposleni spodbujajo vsa področja otrokovega razvoja, tako govora, gibanja kot socialnega in čustvenega področja.

V mnogih družinah staršem na pomoč vsaj za nekaj uric na dan priskočijo babice in dedki. Je to primera oblika varstva?

To je primerno le, če družine tudi sicer živijo skupaj in so s starimi starši v tako imenovanem »mehurčku«, da zaradi tovrstnega druženja ni ogroženo njihovo zdravje. Babice in dedki imajo nekoliko drugačne pristope, poudarek namenjajo drugim rečem kot starši, tudi čustveni odnos med starimi starši in vnuki je drugačen kot odnos med starši in otroki. Ker sta se enoličnost in nemotiviranost zalegli že v vse pore odraslih in otrok, je takšna popestritev dela dneva priporočljiva in je za otroke praviloma zanimiva.

Bodo otroci zaradi tega, ker so prikrajšani za stike z vrstniki, veliko zamudili?

Tudi če smo odrasli zelo angažirani, ne moremo nadomestiti vrstnikov in tudi ni prav, da bi jih. Predšolski otroci morajo namreč v tem obdobju sami vstopati v socialno skupino vrstnikov in ti se vsakokrat znova odzivajo drugače kot odrasle osebe. Če si otrok izbere družabno igro, se jo odrasli z njim igramo drugače, kot bi se jo igrala dva približno enako stara otroka. Tega primanjkljaja se ne da tako enostavno nadoknaditi, kot trenutno mislimo. Otrok, zlasti če je edinec, zdaj že tretji mesec ne razvija socialnih veščin, medtem ko to počne ves čas svojega bivanja v vrtcu. Vključen je v socialno skupino, kjer določene stvari izkusi na svoji koži. Upam, da se bodo otroci kmalu vrnili v vrstniške skupine v vrtec. A se moramo zavedati, da bodo rabili nekaj časa, da bodo lahko ponovno vzpostavili medsebojne odnose.

Foto: Andraž Purg - GrupA

 

Preberite več v Novem tedniku

Z VAMI V ŽIVO

Tanja Seme in Boštjan Oder

voditelj

Trenutno poslušate:

Prometni telefon Radio Celje 080 13 02

Mali o

Če karkoli oddajate ali potrebujete kliknite na ustrezno spodnjo povezavo:

ODDAM
POTREBUJEM
(objava je vsako sredo)

Sledite nam